Setmana 45: ADIF i el desmantellament de l'estació de tren de Torelló

 Aquesta darrera setmana ha vingut marcada per la lluita contra el desmantellament de l'estació de tren. Per situar-nos: ADIF, l'empresa pública responsable de les estacions de tren ha decidit mecanitzar la venda de bitllets de l'estació de tren de Torelló, com d'altres. A això hi va inclòs treure tot el personal de l'estació. Aquest comporta una manca qualitativa molt gran en el servei als usuaris, perquè no tothom té facilitats per la compra de bitllet amb màquines, i menys si aquestes només van amb targeta de crèdit (no tothom en té perquè tenir). Però la manca de personal també comporta elements d'inseguretat als usuaris de l'estació o fa que els lavabos públics de l'estació restin tancats. Tots sabem, a més, que els equipaments públics sense personal porten a darrera una degradació de l'espai que posa en entredit les inversions (més de 2 milions) que s'han fet en els darrers anys a l'estació de Torelló.
A tot això, també hi podem incloure la gran capacitat que té el govern de l'Estat, de qui depèn i rep ordres ADIF, per destruir llocs de treball com els que es planteja a Torelló, un total de tres. Tots tres.
Un cop la desaparició del servei personalitzat de l'estació i la més que provable degradació de l'espai i la disminució de bitllets venuts (ja sigui pels qui no compraran bitllet o per la gent que no se sentirà còmode en aquesta estació de tren) el següent pas serà el desmantellament de la línia més enllà de Vic. No ho perdem de vista.


(Vídeo de El9TV)
 
Davant aquest escenari, hi ha hagut una mobilització ciutadana, recollint més de 1500 signatures, que han fet arribar a l'ajuntament (bé, gràcies a aquests ciutadans l'ajuntament va tenir coneixement de les intencions d'ADIF i a través nostra en va tenir la Generalitat, titular de la línia de tren. Nocturnitat se'n diu d'això). Després va fer una reunió l'alcalde i un servidor amb el responsable d'ADIF de la regió Catalunya-Aragó (sic), que no va servir per a res, el que va comportar una roda de premsa dels grups municipals (PxC no hi va assistir) amb el DG de Transport i Mobilitat de la Generalitat i, finalment, els partits presents a Torelló amb representació parlamentària (CiU, ERC, PSC, ICV i CUP) hem entrat una proposta de resolució a favor del manteniment de l'estació, el servei d'atenció personal i que s'inclogui Torelló en la xarxa de rodalies, una vella aspiració del territori.
A partir de tot plegat, ciutadans i partits polítics vam protagonitzar una primera aturada reivindicativa de trens a Torelló per defensar el no desmantellament de l'estació de tren. Això era el vespre, al matí ens havíem reunit a Torelló amb representants d'ADIF, on tothom va exposar els seus plantejaments. De l'acte de protesta, en va sorgir una plataforma ciutadana que va convocar un nou acte reivindicatiu dos dies després, el divendres. El mateix dia, ADIF va fer alguna concessió, com el fet de mantenir algú a l'estació, tot continuant amb l'automatització de la venda de bitllets.
Aquesta proposta d'ADIF, no ens enganyem, fa més pinta de ser una mesura dilatòria, per imposar el desmantellament de mica en mica, buscant que passi desapercebut. No cal oblidar que en cap moment ADIF ha volgut notificar res a l'ajuntament ni a la Generalitat, buscant els fets consumats.El moviment popular de Torelló, de moment, ho ha aturat.
Tot plegat és un deja vu de quan van treure les urgències mèdiques nocturnes, que després de la mobilització política i cívica, el Departament de Salut va posar una ambulància medicalitzada que en ple estiu va treure sense avisar ni donar explicacions, i que l'equip de govern de llavors no va informar en cap moment i fins i tot ho va negar en un Ple a pregunta d'ERC.
De moment, hem aturat el primer cop, però no hem guanyat.

Moció en contra el desmantellament de l'estació de tren de Torelló (CiU, ERC-JpT, PSC i ICV)
Ràdio Ona:
ADIF retarda l'automatització de la venda de tiquets
Osona.com:
ADIF suavitza l'automatització de la venda de tiquets a l'estació de Torelló